· Vydrží to motor? Jak se změní jeho životnost a spotřeba? Při vysvětlování této problematiky budeme vycházet z jednoduchých zákonitostí. Motor je složený z množství součástek, které vykonávají kruhový nebo přímočarý pohyb. Tyto pohyblivé části v konečném důsledku určují životnost motoru. Ložiska, případně pístní kroužky, jsou dimenzovány na určitý počet cyklů (otáček). Při shodných provozních podmínkách platí pro každý motor, že čím více cyklů (otáček) vykoná, tím je opotřebovanější. To znamená, že pokud chceme, aby motor vydržel co nejdéle, měl by vykonat co nejméně cyklů. Pro ilustraci uvedeme příklad: Představme si dva shodné automobily jedoucí po té samé cestě. Vozidlo A má upravený motor, vozidlo B má motor sériový. Obě dvě vozidla jedou shodnou rychlostí 100 km/hod a mají shodné otáčky 3000 ot/min na 4 převodovém stupni... V tom začne silnice stoupat a jízdní odpor stoupne natolik, že vozidlo B s neupraveným motorem musí přeřadit na nižší převodový stupeň, pokud chce jet i nadále shodnou rychlostí. Motor vozidla A i B při rychlosti 100 km/hod na 4 převodový stupeň udělá na dráze 100 km 180.000 otáček za hodinu. Vozidlo B se sériovým motorem při podřazení na 3 rychlostí stupeň zvýšilo otáčky motoru na 4000 ot/min, a proto na dráze 100 km dlouhé jeho motor udělá 240.000 otáček za hodinu namísto 180.000 otáček. Samozřejmě je rozdíl i ve spotřebě paliva. Při větším počtu otáček je přímo úměrné více nasávacích cyklů. Z toho vyplývá, že jestliže byl motor upravený "s rozumem" v rámci jeho konstrukčních možností (motory jsou standardně upravovány na 70 až 80% jejich možností), nemůže se snížit jeho životnost! Při stejném stylu jízdy jako před tuningem se spotřeba paliva nezvýší, naopak u většiny automobilů se ještě sníží o cca 2 - 3%, dokonce u vozidel s turbodmychadly o ještě vyšší hodnoty. Samozřejmě v režimu jízdy, kdy využíváte zvýšený výkon motoru, je spotřeba vyšší, protože platí vyšší výkon = více paliva.
11.52, 9. 4. 2008, odpovědětNapisal si to uplne skvele a jednoznacne = uplne s tebou suhlasim. ;o)
12.12, 9. 4. 2008, odpovědětDěkujeme za reklamu na Bit Power Technology, krásně si to opsal a nebo si zaměstnanec a děláte si reklamu, blahopřeju!!! (http://www.bitpower.cz/index.php?module=clanky&clanek=Chiptuning-obecně)
12.18, 9. 4. 2008, odpovědětHugo 156: Ty jsi taky pěknej mamlas :D To že je to z Bitpoweru nepopírám, naopak, je to celé zkopírované do posledního písmenka. Jen jsem byl zaraženej neustálýma dohadama, co tady vedete o tom, jestli je chip dobrej nebo ne, jestli poškozuje motor nebo ne... A ne že bych Vás chtěl něják schazovat, ale myslím si, že s tím mají určitě větší zkušenosti než my všichni tady !!! Nic víc v tom není, jo a mimochodem, jsem na Vejšce, práci nechci ještě hoodně dlouho vidět :D
12.23, 9. 4. 2008, odpovědětHele Lucky, to co tam napsali je jen část pravdy a to bohužel ta co se jim hodí, taky proč ne, když budu dělat chiptuning, tak taky nebudu na svých stránkách psát, že to má i nevýhody! Bohužel se tam objevuje spojitost taky s tepelným namáháním, špatný spalování v důsledku prodloužení doby vstřiku (protože trysky oni zásadně nevyměněj), takže to pak kouří jak traktor a taky se to zasírá, dále narvou ti tam skvělej průchodnej sportovní filtr, kterej ti pak dřív odrovná váhu, protože ten impregnační olejík všechno zasere, atd. Takže myslím že to nemá jen výhody a ta životnost je taky značně diskutabilní!!! Cuore Sportivo
12.39, 9. 4. 2008, odpovědětsakra, nevím co tu pořád řešíte...kdy se už konečně shodnete že samostatný čip tuning na diesely (turbo) smysl maj a na atmosféru je to blbost? fakt jak v mateřské školce tohle
12.30, 9. 4. 2008, odpovědětAle proto jsem to sem přece dal :) Právě proto, aby se konečně ukončily zbytečný dohady a hádky. Já to vím, robe.ludik.cz to ví taky a v BitPoweru to ví taky. Tak proč se pořád hádat?
12.34, 9. 4. 2008, odpovědětJo a ještě něco ze stránek www.tuzing.com, aby taky bylo vidět, že ne všechny firmy tomu rozumí a jsou slušní a poctiví: http://www.mmracing.sk/images/content/afera.pdf
12.55, 9. 4. 2008, odpovědětja by som to povedal uplne inac. motor A ma 100kw a motor B ma 130kW. V pripade auta s A motorom je kluka, spojka, prevodovka namahaná 100kw a vprípade B je namaháná 130kW, logicky je aj výkon serioveho motora poddimenzovaný, ale vačšiu výdrž maju 100%-ne súčiastky ktoré su menej mechanicky namákane
15.11, 9. 4. 2008, odpovědětSamozřejmě to taky tak jde, ale jde o to, že ty těch 130 kw potřebovat v normální jízdě nebudeš... A dáváme si ho tam proto, že když ho potřebujeme, tak u přeplnovaných motorů je nárust o 25% výkonu prostě super :)
16.06, 9. 4. 2008, odpovědět