Zdravím všechny. AR 156 2,0 T.S. r.v. 2002, najeto poctivých 88000 km. Spojkový pedál bezvládně spadl na podlahu vozu a nádržka na brzdovou-spojkovou kapalinu byla prázdná. Řadit nešlo. Po dolití brzdové kapaliny a několikerém zapumpování spojkovým pedálem se funkce spojky obnovila, bylo možné řadit a odjet. Na skříni spojky pod vozem je vidět únik brzdové (spojkové) kapaliny. Hadička mezi spojkovým pedálem a místem pro odvzdušnění spojky je suchá. Při dalším popojíždění přestala spojka vypínat a pedál opět spadl na podlahu, i když nádobka byla plná brzdové kapaliny. Při jízdě se ozývá hluk, asi ložisko. A nyní potřebuje poradit. Předpokládám, že je vadný spojkový válec a ložisko a oprava (výměna) se asi neobejde bez částečné demontáže převodovky. Co všechno, kromě spojkového válce jehož součástí je patrně i spojkové vypínací ložisko, mám ještě vyměnit? Přítlačný kotouč, lamelu spojky, co další? Je nutná demontáž převodovky? Je chyba opravdu ve spojkovém hydraulickém válci? Únik spojkové kapaliny byl asi 10 dní signalizován kontrolkou na přístrojové desce. Protože kontrolka je společná i pro ruční brzdu, nevěnoval jsem tomu dostatečnou pozornost, předpokládal jsem vadný kontakt ruční brzdy. To je varování pro ostatní. Dík. Ruda.
21.44, 10. 3. 2007, odpovědětNikdo neporadil, tak alespoň popíšu, jak to dopadlo. Byl vadný hlavní spojkový hydraulický válec ( je pod vozem, cena asi 3300,- ), jehož součástí je i spojkové vypínací ložisko. Demontáž převodovky je obtížná, proto jsem nechal vyměnit i lamelu spojky včetně přítlačného kotouče ( cena asi 6100,- ), i když to bylo v dost dobrém stavu. Současně mechanik zjistil, že je vadné ložisko v převodovce – to u spojky ( u mrkve ). Po rozebrání převodovky a prohlídce kuličkového ložiska značky SKF byla vidět vydřená dráha na vnějším a vnitřním kroužku a kuličky již neměly klec. Zbytky ocelové klece se našly v oleji na dně převodovky. Nové ložisko má atypický vnitřní rozměr, vnitřní průměr kroužku je 23 mm, běžně se vyrábí 22 mm. Nové ložisko tak muselo být originál z Alfy, opět SKF a je zcela zapouzdřené ( kuličky nejsou vidět ) , cena asi 1800,-. Cena za práci 3000,-.
7.15, 14. 4. 2007, odpovědět