Objevuje se dost problémů se zvukem podobným dieslovému motoru (klepání) u Twin Spark motorů. Tento zvuk se ozývá zpočátku jen několik sekund po nastartování motoru, ale časem je slyšet pořád déle a déle. Toto klepání nemusí být při běhu tolik patrné, jako právě těch pár sekund hned po startu, ale bezvadný motor by neměl žádné takové zvuky vydávat vůbec, ani při studeném startu!
Jedná se o typickou poruchu variátoru, který řídí časování vačkové hřídele v celém rozsahu otáček. Poškození variátoru se projevuje ztrátou maximálního výkonu, který je nižší než výkon pod 3000 otáček za minutu, a vyšší spotřebou paliva. Nezáleží na stáří vozidla, je to vždy „skrytá vada“, která však podle práva na ochranu spotřebitele platného v Evropě podléhá záruce na mnoho let.
S rozbitým variátorem můžete bez problému jezdit, němělo by se tím nic jiného poškodit, ale je dobré ho opravit. Slyšel jsem, že v Norsku tuto závadu odstraňoval Fiat v rámci záruky, nebo po záruce vyměnil variátor se slevou.
Příčina tohoto problému jsou časté studené starty a jízda na krátké vzdálenosti. Je to proto, že pro správnou funkci potřebuje variátor olej, ale po studeném startu nějaký čas trvá, než se k němu olej dostane. Je to špatně konstruovaná součástka a byla nahrazena novým dílem, který můžete koupit pod číslem 60666199.
Všechny Alfy vyrobené od dubna 2000 mají již tento nový variátor. Starý variátor vyráběli dva výrobci a jeden z nich vyráběl právě ten vadný. Ale v každém případě by Váš dealer Alfa Romeo měl vědět o co jde, byla to jistě jedna z jeho nočních můr na přelomu 1999 a 2000.
Životnost svého variátoru také můžete zvýšit častou výměnou oleje, při nejmenším jednou za 10 tisíc kilometrů (jak je beztak doporučováno).
Přeloženo z webu alfa156.net.
jen by mne zajímalo je zde napsáno,že je dobré variátor opravit..opravuje někdo vadné variátory nebo musím koupit nový?..toho diesla tam po startu mám..:(
10.14, 31. 1. 2007, odpovědětno spíš asi koupit novej a vyměnit
16.29, 1. 2. 2007, odpovědětCau, existuje vraj kit na opravu variatora za par stokorun. Chlapik v servise mi povedal, ze je to ale neiste, vraj to niekedy vydrzi len 10000 km inokedy omnoho dlhsie... tak neviem...
8.01, 5. 2. 2007, odpovědětmam alfu kratce je to sice 146 a je tam 1,8 twin spark nachazi se variator mezi vstrikovaci?a kolik asi stoji?diky za odpoved
18.28, 22. 3. 2007, odpovědětpresne umisteni je na vackove hrideli pro saci ventily a na nem je namontovano ozub. kolo rozvodoveho remene a ve fiatu stoji kolem 5000,-
7.38, 12. 5. 2007, odpovědětChtel jsem se zeptat.... ten variator je na vsechny motory stejny? Mam 2.0ts.
21.09, 4. 8. 2007, odpovědětzdravím potrebujem kúpiť nový variátor na alfu 146 1,4 ts prosím poradte kde to bude najlepšie -nie je jednoduché ho zohnať. vďaka
16.44, 25. 8. 2007, odpovědětmam takysto ten problem klepe mi moja alfa 156 2.0ts najprv to bolo par sekund po štartu teraz je to skoro stále a motor sa sprava ako pisal hugo 156 bojim sa toho to meniť čo ak to nebude to mechanik mi vraví že su to zdvihatka ale nemato taky kovovy zvuk ale presne jak diesel tak teraz neviem zohanal som aj variator a nemožem zohnať poradte mi
18.22, 6. 11. 2007, odpovědětmomentálně řeším stejný problém s variatorem a myslím taky že to má vliv na výkon a spotřebu protože tam ten diesel je slyšet i za jízdy a auto nemá takový výkon jako dřív a spotřeba mi stoupla docela dost takže volím variantu výměny a určitě bych to nepodceňoval.Až bude hotovo tak dám vědět
18.31, 22. 11. 2007, odpovědětčusek ve spolek, náhodou nevíte někdo o levnější variantě variátoru než origo :o/ chtěj za to nehorázné peníze, kdyby někdo věděl, hoďte echo, díkes a CUORE SPORTIVO :o)
14.28, 2. 1. 2008, odpovědětMi drazi fandove alfi.Prosim o informaci o koupi vackovich hrideli za mene jak 4500kc za kus dekuji.nalehave.je to na Alfa Romeo 146 1,4ie.dekuji:)
17.03, 27. 2. 2008, odpovědětnazdar mam taky isty problem ked sa dostanem nad 2000 otacok tak strasny klepot ako stary diesel mam 1.8 ts 156 moze byt variator v tahu?? dakujem za radu
18.18, 30. 6. 2008, odpovědětodpoj si konektor od ventilu variatora a potom pridavaj plyn a hned zistis ci je v tahu :)
0.46, 21. 10. 2008, odpovědětahoj mám dotaz .. Může variátor způsobovat kolísání otáček ? díky za odpověď
12.11, 23. 10. 2008, odpovědět1.8 TS najeto 150000km r.v. 1998: Ztráta výkonu motoru pod 2500 ot. slabé a nad 5000 ot. už otáčky nenarůstaji. Sešlapnutý plyn na podlahu - motor se dusí. Při studeném startu klepání a chvění motoru, zvuk jak diesel. Vyřešeno: Výměna lambda sondy - pouze mírné zlepšení ve výkonu, motor se nedusí. Výměna variátoru, rozv. řemene, vyčistění váhy vzduchu a alfa jede jak víno. Plný zátat od 2500 ot. a točí rychle až do červeného. Opět plně sportovní jízda. Vřele doporučuji!
11.47, 19. 6. 2009, odpovědětAhoj.Mam 147 rv 02.Po startu klepe.Je možne že variator nefunguje tak jak má??????
21.28, 19. 8. 2009, odpovědětVariator nema absolutne zadny vliv na vykon a spotrebu..projevuje se pouze tim klepavym zvukem a nema smysl ho opravovat,protoze po zhruba 30000km ho muzeme menit znovu..
14.53, 26. 9. 2007, odpovědětto bude asi pěkná kravina.. k čemu by tam potom teda asi byl??
11.21, 5. 2. 2010, odpovědětprej existuje nějaká opravná sada variátoru, a stojí kolem 180,-
11.24, 5. 2. 2010, odpovědětvariator kdyz je v sedmym nebi jakoze dead,zni jak diesel,ztraci vykon do cca 2800 otacek.nad 3000 to jede jako normalne.snizuje vykon (nejde do otacek,spatny naklon ventilu) a zere to bohuzel vic u 1.4 zhruba o necelej litr.opravna sada stoji kolem 1700kc jak kde...novej asi 4500kc. zatim cuZz
12.38, 24. 4. 2010, odpovědětAhoj, zaujala mě věta "Nezáleží na stáří vozidla, je to vždy „skrytá vada“, která však podle práva na ochranu spotřebitele platného v Evropě podléhá záruce na mnoho let." Auto (fiat coupe) jsem koupil v bazaru, kde mi tohle samozřejmně neřekli a teď to musí na výměnu. Můžu já od bazaru chtít nějakou náhradu?
18.29, 1. 5. 2010, odpovědětChtít můžeš všechno ale se stavem našeho soudnictví, pokud se chceš ještě svézt než auto totálně shnije tak doporučuji vyměnit a jezdit. ničeho se od bazaru nedočkáš :-(
10.36, 5. 6. 2010, odpovědětzdravim mam 1.8 ts nevi někdo kde ten variator koupit.a za kolik diky
16.08, 12. 1. 2011, odpovědětv každým obchodě ti ho bjednají ale nejlepší je když si ho mechanik objedná sám až ti to bude opravovat sám to asi dělat nebudeš
16.31, 12. 1. 2011, odpovědětna aukru sem ho sehnal za 3400 ma ještě 4 kusy ale vymnena mně bude stat min.2400-3000 neuman raspenava
16.40, 21. 1. 2011, odpovědětakoze, ventil variatora ( = obycajny sedlovy solenoid ) je od urcitych otacok spinany 12 voltami, ktore posiela jednotka. ta kabelaz je robena tak, ze sa nema kde seknut, jedine v priechodke do kabiny. a este to ide aj cez rele. schemy mas v eLearne
22.36, 10. 5. 2011, odpovědětZdravím, koupil jsem nový variátor. Vydržel 1000 km, teď zase začíná chrastit, nevíte někdo co to můhlo způsobit? Dík
10.59, 24. 6. 2011, odpovědětzdravím, dozvěděl jsem se 1.6 TS nemá variátor. Mají ho až 1.8 je to možné?
15.42, 6. 4. 2009, odpovědětPresne tak Alfa Romeo 147 1.6 88kW ho ma, ale 1.6 77kW ECO ho nema.Cena na netu i s postovnym je cca 3440 Kč.
16.43, 8. 7. 2011, odpovědětdobry den shanim variato na alfu romeo 156 twin spark
19.40, 7. 9. 2011, odpovědětTAK SI ZAJDI DO OBCHODU TADY HO NEKOUPÍŠ
19.44, 7. 9. 2011, odpovědětZdravim. Nefunguje mi variator, sam o sebe je vsak v poriadku ale elektrina nie. Niekde je seknuty kabel a nedostava stavu. Poprosim, ak niekto ma schemu mozete mi ju poslat?
21.15, 10. 5. 2011, odpovědětJAKOU ŠTÁVU????TAM ŽÁDNÁ NEVEDE:-)))
21.21, 10. 5. 2011, odpovědětnazdar chlapy mam ten isty problem ten prud tam tiež nemam selenoid my necvaka kable su v poriadku relatko + poistka ktore patri k tomu selenoidu su tieš ok kabel som meral až po riadiacu jedtku tiež ok dokonca sa vymenil aj samotnu riadiacu jednotku lebo my bolo povedanne že je asi chyba v nej po vymene čuduj sa svete žiadna zmena drbal som sa v tom pol roka stalo ma to moc penazi a nervou ale prud sa my v tom konektore neobjavil ak vie nikto prečo tam nemam prud nech sa ozve ja som to už vzdal sere ma to lebo my nečasuje vačky tak ako ma variator mam novy a ten selenoid po priloženi na baterku sa pekne vysuva nevisune sa ani pri vetšich otačkach proste sa tam ta štava nie a nie objavit budem vdačny za každu pomoc
19.52, 7. 6. 2012, odpovědětno mal by dostat signal tak od 2500 rpm vyssie
21.05, 7. 6. 2012, odpovědětto som skušal merat merakom či pusti štavu a nič pri kupe asi 5 rokov spat my to fungovalo hned po otočeni kluča v zapalovani vysunulo ten kolik tak na 2 sekundy a zase ho zasunulo RJ si testovala členy robi to zakaždym ked chce človek naštartovat taka mala diagnostika po niakom čase som si všimnul že my auto niako zle toči od spodnych otačok tak som začal patrat po chybe a objavil som len ten problem s tym konektorom bez štavy zvišok ako som postupoval potom som opisal hore to už poznaš som na bode nula fakt ma to serie !
22.38, 7. 6. 2012, odpovědětPráve som si prečítal príspevky ohľadom chybného variátora. Píše sa tam, že pri štarte to klepe a potom to stíchne. A po čase to klepe stále... Ale ja mám opačný problém. Naštartujem auto, a ide ako nové... Tichulinko si pradie, a zrazu keď stúpne teplota už nad 50 stupnov, ze uz sa rucicka hybe napriklad ked ma 60 stupnov zacne sa ozyvat prvy dieselovy zvuk a ten siklneje psolu s teplotou. Potom uz je to v jednom kuse klepanie ale skor to ma plechovy zvuk, nie dieselovy... Proste vzdy ked je chaldne a startnem je to okej, po par minutach volnobehu klepe ako s kladivom po plechu... Ak s tym mate niekto skusenosti napiste mi prosim Vas na info@dotsystems.sk lebo tu vzdy ked niekto odpovie zmiznu mi vsetky prispevky pred nim napisane... Spravil som aj video ako to zneje, ako vravim. Motor ticho potom klepe. O auto sa staram az prehnane, napriklad vzdy ho nastartujem a necham najprv bezat aby sa zohrialo a nehybem sa z miesta kym nema aspon 70 stupnov aby som ho nejak nedosral a aj tak sa serie... Tu je video: http://youtu.be/54ZC-FfeY9E Ja sa hlavne bojím aby to nebola kľuka... Neviete ako sa prejavuje kľuka ??? Ci to nie je to co mam ja ???
18.08, 23. 2. 2012, odpovědětna 100% variator zdvihatka by som riešil až po vymene variatoru je to tym že sa ti neprestavuju vačky ktore ma nastavovat variator preto to tak klepe mne to robilo presne to iste za studena ticvho za tepla klepot až som sa hanbil každy myslel že mam diesel po vymene variatora ticho šepot kvetin samozrejme aj zdvihatka potom niekedy vymenit ale toto roby naozaj variator proste su špatne natočene vačky vymen za novy a jeto tu maš link na novy ja som do nich tiež kupoval su to poliaci ale diel je origo talian ručim za to a ta cena je tieš super http://aukro.cz/variator-regulator-casovani-vacky-fiat-alfa-romeo-i2399453738.html
1.28, 8. 6. 2012, odpovědětzdravim. ja mam podobni problem, ale mne auto klepe vkuse ci zastudena aj za tepla ale vkuse, bude to tim variatorom????? mne na zacjatku odisli cidla. cidlo ma skrtjacu klapku aj na tetlotu vodi a pod to mi vimenili v srvise a po2 mes. buchot ako kaladiva strasne daco. uz newiem co stim
17.05, 13. 7. 2012, odpovědětChlapci (kluka) presnejsie ojnicne loziska na klukovom hrideli. Staci ked si vypocujete motor kde to klepe. Keby to bol variator tak klepot ide z lavej strany vika ventilov hore pri rozvodoch-tam je variator. Mam doma 3ks 156TS a na vsetkych som menil motor, lebo predchadzajuci majitelia si mysleli ze plna syntetika od castrolu je to najlepsie. S vadnymi zdvihatkami som sa este nestretol u Alfi, teda pokial clovek nejazdi bez oleja.. Alfa potrebuje seleniu a vzdy kontrolovat po max.
18.46, 20. 2. 2013, odpovědětahoj jak tady čtu, tak mám asi taky vadný vačriátor. sice se jedná o fiat Punto 1.8 16V HGT, ale variátor to má taky. jak jsem se dočetl, auto je bez výkonu a zní jako diesel. kamarádi mi říkají. že jede transit :) jestli-že se nedostanu přes 3500ot/min tak auto při sešlápnutí plného plynu je bez výkonu. jinak potom už to jede. díky za tip
20.19, 31. 5. 2013, odpovědětzdravim chlapi mam problem ze po nastartovani motora (1.6 88kw) ..motor strasne klepe huci az sa trase a nema stavu zdochina ako keby neisel na vsetky valce vazne neviem co s tym :(
16.15, 10. 6. 2013, odpovědětvyzerá to na vodu, alebo olej pri sviečkach, vyber cievky s fajkami a uvidíš
16.22, 10. 6. 2013, odpovědětCau alfisti, mam AR 156 1,8 TS . Mam taky pocit, ze motor neslape jak ma : pri startovani neklepe, nevibruje ma pekny cisty chod, do 4500 ot/min taha perfektne , ale akonahle prekroci tuto hranicu velmi jemne trhne a straca vykon. Otacky sa vysplhaju az do omedzovaca ale citelne uz vykon neni taky, ako ma byt. Diagnostika vypisuje "fazovy variator" , ale ako hovorim motor ide cisto a zvuk dieslu tam nepocut ani naznakom ci je motor studeny alebo teply. Pocul som nazory, ze variator nema ziadny vliv na vykon. Co sa mi zda totalna kravina : na co by tam potom bol???? Tak neviem ci zhanat novy alebo nieje nieco ine v prdeli??? diky za kazdy postreh bobi fiatcoupe.cz
16.55, 22. 1. 2010, odpovědětMyslel som si že mi klepe variator a po prečítaní tejto témy že mám štartovať a počúvať z kade to klepe som zistil že klepe celá sacia vačka... vymenil som olej za seleniu! a všetko v poriadku...ide ako nová! ALFA 145 1,4ts variator oprava
22.38, 29. 12. 2013, odpovědětpresne co je tu napisane tak to vsetko sedelo na moju alfa romeo 147 1.6 TS 2001 ... znizenie vykonu,zacalo to zrat strasne benzin 12l-15l/100km, to klepanie najskor zacalo iba ked bolo motor zohriaty potom zacal klepat stale.. az sa to nedalo pocuvat islo to jak traktor tak auto islo do srvisu a zistily vadn variator..
14.12, 24. 4. 2014, odpovědětma ho aj 1.4-ka. ak nechces novy tak potom cislo opravnej sady je 71715450 ( pruzina + teflonovy kruzok )
21.15, 5. 9. 2014, odpovědětChtěl bych se zeptat,má i AR 146 1.4 16V TS variátor nebo až od 1.8?Také mi to totiž klepe,jako diesel.Děkuji.
20.27, 5. 9. 2014, odpovědětAno,i 146 1.4 16V TS má variátor a jeho cena se pohybuje okolo 6 000.
13.02, 7. 11. 2014, odpovědětZdravím.Chtěl jsem si nechat u mechanika na AR 146 1.4 16V TS vyměnit variátor,ale on po poradě s mechanikem ze servisu Fiat mi sdělil,že mi ho vymění,ale na nastavení rozvodů je třeba nějaký speciální přípravek,který mají pouze v autoriz.servisech a bez něj,že to přesně nenastaví.Navíc cena variátoru je 6 000.Tak se chci zeptat,jestli je opravdu nutný na nastavení rozvodů nějaký spec.přípravek a zda se dá variátor sehnat levněji.Děkuji.
13.15, 7. 11. 2014, odpověděthttp://www.alfaworkshop.co.uk/alfa_cam_belt_change.shtml Tady ty přípravky vidíš nasazený na vačkový hřídeli. Bez těch přípravků by to svedl jen opravdu dobrej mechoš - bylo by to dost pracný. Přípravky tu práci zjednodušujou, s nima by to svedl i domácí kutil. Variátor není třeby měnit celej, jde opravit opravnou sadou, která není drahá. Kdysi jsem tu sadu viděl, myslím že to byla teflonová podložka s pružinkou. Na netu je taky postup opravy variátoru.
14.17, 7. 11. 2014, odpovědětNejsem moc zdatný překladatel, tak pokud uvidíte nějakou nepřesnost nebo vyloženě blbost, kterou jsem napsal, neváhejte a oznamte mi to. Ať zbytečně nematu další alfisty.
23.31, 28. 1. 2007, odpovědětMám ten sám dotaz jestli se dá sehnat někde variátor pod 4000 KČ?
15.04, 7. 11. 2014, odpovědětZdar alfisti ja mam alfu 156 2.0TS 16V a pri studenem startu nic neslišim vše v pořdku ale když zastavim a pak po cca 20min nastartujem když je teplej motor tak tak pri startu klasicky dieslovy :) 2vteřin. zvuk a pak klidnej zvuk je to v variatoru ?
20.50, 25. 9. 2015, odpovědětZdravim mam AR 156 1.8 TS a kdyz sem rano vstal tak sem jel do obchodu, vypl sem motor a po chvilce sem zase jel dal tak sem to udelal 3x. Pite jsme jel umyt auto a kdyz sem nastartoval tak hned sem slysel cvakani asi 10 vterin jel sem asi tak 200metru a kdyz sem pridal plyn tak kolem 3000 az 4000 otacek zacal klesat vykon a nemelo to zadny tah a zacalo to zase cvakat + sem ktomu citel divny smrad jako kdyby se palila guma. Tak jsem zastavil zvedl kapotu a nastartoval byloto jak traktor a jak sem pridal tak sel kour nekde pod krytem motoru vypadali to jako byto byl rozvodak ale nevim jestli jeto variator nebo jestli to muze byt neco jineho diky za odpoved .
23.02, 19. 12. 2015, odpovědětMůj zážitek s už hodně špatným variátorem: Jak bylo napsaný už asi milionkrát, po nastartování to zní jako diesel, má to i lehce nižší výkon a větší spotřebu, tak o 10%, ale hlavně jízda v koloně třeba na 2-ku nebo 3-ku v zácpě kolem 2tis. ot. bylo utrpení, furt se to hádalo, nejhorší ale bylo když to bylo zahřátý tak na půl, tak to občas při vyřazení na neutrál chcíplo a to nebylo vůbec příjemný, hlavně když člověk dojížděl třeba ke křižovatce (v servisu mi to potvrdili, že když už je variátor hodně špatnej, tak to může tohle dělat). Teď už mám variátor novej a paráda, všechny výše uvedené příznaky jsou pryč a auto jede parádně! Takže výměnu variátoru zase moc nepodceňujte, dá se s tím jezdit, ale jednou nastane doba jako u mě, kdy už se prostě vyměnit musí! Cuore Sportivo
21.38, 26. 9. 2007, odpovědětČau, chtěl jsem se zeptat, na kolik tě vyšel nový variátor ? :) popři. kde si ho sehnal? :) Děkuji za odpoveď, Dominik Krůza
11.37, 9. 2. 2016, odpovědětProsím poradte, robí niekto v KOŠICIACH repas variatora?
20.31, 27. 12. 2009, odpovědětkde sa da robit repas alebo popripade kupit novi variator na alfu 156 1.6 spark
11.43, 8. 6. 2016, odpovědětobjednaju ti ho v kazdych autodieloch, cislo 55202772
12.20, 8. 6. 2016, odpovědětAhoj,mam problem s alfickou.myslim si ze je to vadny variator ale rad bych znal vas nazor.kdyz nastartuju za studena tak to nekde hlasite zarachoti.chvilema se mi chveje motor jako by sel jen na tri valce coz se mi i na diagnostice potvrdilo a za jizdy alfa straci vykon.vcera to bylo jeste horsi ze jsem musel podradit a vubec nejelo,behem toho mi pipala kontrolka motoru.po chvili to prestalo ale alfa ma stale problem z vykonem.menil jsem civky a vse ke svickam.po vymene lamda sondy se projevilo zlepseni.alfa jezdila krasne ale po zarazeni 2 rychlosti ve 2000-3000 otackach nebyl citit vykon a po nake dobe se problem se ztratou vykonu behem jizdy znovu vratil.
13.17, 12. 11. 2017, odpověděta jake mas auto? Tim bych zacal..
21.34, 12. 11. 2017, odpovědět